Przeprowadzenie audytu social media stanowi jeden z kluczowych elementów w budowaniu skutecznej strategii działań w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, YouTube, Pinterest, Twitter czy LinkedIn. Dzięki niemu można ocenić, czy sposób prowadzenia profili przynosi oczekiwane rezultaty i znaleźć rozwiązania, które pomogą udoskonalić nasze kanały. Jak przeprowadzić audyt social media? Poznaj nasze wskazówki.
Czym jest audyt social media?
Audyt social media odgrywa szczególnie ważną rolę w przypadku firm, które wykorzystują media społecznościowe do promowania marki. Pod pojęciem tym kryje się gromadzenie i analizowanie danych z kont social media. Dzięki temu można sprawdzić, czy i jakie działania przynoszą oczekiwane rezultaty (spełniają cele marketingowe firmy) oraz co i w jaki sposób należy poprawić. Audyt może dotyczyć jednego kanału (np. Facebooka czy Instagrama) lub wszystkich, na których firma ma swoje konta i działania marketingowe.
Audyt social media – samodzielnie czy z pomocą agencji?
Audyt social media można przeprowadzić samodzielnie lub korzystając z pomocy agencji, która specjalizuje się w tego typu działaniach. Warto to czynić regularnie, ponieważ dzięki temu można na bieżąco wyłapywać błędy i udoskonalać działania. Dbając o kanały społecznościowe i realizując monitorowanie social media, zwiększamy ich efektywność, a nie jedynie ratujemy biznes przed kryzysem. Agencje posiadają odpowiednie narzędzia i umiejętności, dzięki czemu wiedza, na co zwrócić uwagę i jak dobrze zbadać poszczególne kanały. Nie oznacza to jednak, że nie możesz przeprowadzić audytu samodzielnie. Podpowiadamy, jak to uczynić!
Przygotowanie do audytu
Zapoznaj się ze strategią marki i jej komunikacją, a jeśli firma jeszcze jej nie posiada – stwórz je! Poza tym określ cele, jakie marka chce osiągnąć przez działania w social mediach, uzyskaj dostęp do wszystkich profili i kont reklamowych (najlepiej na poziomie administratora), uzyskaj dostęp do Google Analytics, zadbaj o dostęp do przydatnych narzędzi, jak np. np. Brand24, Sotrender, Social Graph czy wtyczki do Excela — Analytics Edge.
Audyt social media krok po kroku
- Sprawdź cele i wyniki (np. z pomocą Google Analytics) – przeanalizuj np. liczbę nowych fanów, udział Facebooka w ruchu na stronie internetowej.
- Zweryfikuj grupy docelowe – audyt odpowie na pytanie, czy docierasz do swojej grupy (np. dzięki danym z Google Analytics czy Facebook Page Insights).
- Zbadaj komunikację – rodzaj języka (formalny, nieformalny), porównanie języka z konkurencją (pomocnym narzędziem będzie Brand24).
- Treści – audyt zweryfikuje, czy treści są prawidłowo napisane, atrakcyjne wizualnie, spójne.
- Dane – to jedno z kluczowych zadań audytu. Zweryfikuj, czy profile zawierają prawidłowe i aktualne dane na temat firmy.
- Zaangażowanie i interakcje z użytkownikami – weryfikuje, czy marka angażuje się w kontakt z użytkownikami. Polega na sprawdzeniu, czy odpowiedziano na wszelkie wiadomości, a także, czy komentarze, posty, recenzje czy i użytkowników nie są ignorowane.
- Konkurencja – ten audyt weryfikuje, jakie działania prowadzi konkurencja. Można to uczynić ręcznie lub z pomocą narzędzi (np. Brand24, biznesowe narzędzia Facebook).
- Kampanie reklamowe i leadowe – to audyt kont reklamowych kanałów społecznościowych (np. z pomocą Facebook Pixel Helper).
- Organizacja pracy – analiza procesów i procedur prowadzenia mediów społecznościowych, szczególnie ważna, gdy kanał obsługuje kilka osób.
Warto pamiętać, że audyty social media będą różniły się, w zależności od platformy, jak i potrzeb firmy. Pierwsze mogą okazać się trudne i czasochłonne, szczególnie jeśli wcześniej nie były wykonywane. Z czasem regularne audyty staną się rutynową kontrolą tego, co dzieje się na kanałach społecznościowych marki.